Tarkus

Tarkus
  • Lid sinds 07/05/2008
  • Aantal recensies : 957
gepubliceerd op 19 oktober 2014
Is en blijft een prima film. Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat een deel van het verhaal, het is weliswaar van Dickens, ook een beetje gebaseerd is op Polanski's eigen jeugd, toen hij moest gaan stelen in de straten van het Poolse Krakau tijdens de Duitse bezetting, om te overleven. Commentaar 2007: Zeer mooie film in de stijl die we van Polanski wel gewoon zijn. Dat hij alle genres aankan, en dus ook een drama uit een andere eeuw mooi in beeld kan brengen bewijst hij hier eens te meer. Net als in zijn film 'The Pianist', die zich afspeelt in het Warschau tijdens de 2de Wereldoorlog, heeft hij hier net zoveel aandacht voor het stadsbeeld van Londen uit de 19de eeuw, als hij had voor de beelden uit Warschau. Het verhaal is ondertussen welbekend en is hier zeker mooi vertolkt, met een pluim voor de make-up artiesten die een Ben Kingsley onherkenbaar hebben gemaakt tot een voortreffelijke Fagin. Ik trek weliswaar een halve ster af, omdat ik vond dat de overgangen tussen de verschillende scènes soms nogal bruusk en onverwacht kwamen. Maar alles bij elkaar genomen is dit een prima film voor de ganse familie.

gepubliceerd op 19 oktober 2014
De betere van de twee, nog steeds geen twijfel over. Blijf dus uiteraard bij mijn eerste mening. Commentaar 2007: Deze film is stukken beter dan 'Flags Of Our Fathers'. Daar waar in de eerste film het scenario zeer matig was is het in deze film uitstekend. Ook hier wordt gebruik gemaakt van flash-backs, maar ze zijn niet zo talrijk en komen wel op de juiste momenten en dragen bij tot de verduidelijking van het verhaal. Ook hier zijn de actiescènes indrukwekkend en realistisch weergegeven. Het is mooi dat er eens een film gemaakt wordt over de oorlog bekeken uit het standpunt van de verliezende partij, dan merk je ook dat er aan beide zijden mensen en barbaren waren. Dit is weer een meesterwerkje van Clint Eastwood, wat helaas dus niet kan gezegd worden van 'Flags Of Our Fathers', maar misschien had hij het daar niet alleen voor het zeggen.

gepubliceerd op 19 oktober 2014
Ook opnieuw bekeken, en blijf volledig bij mijn eerste mening, het scenario is maar zwak. Ook wordt er veel te veel over de foto van de vlag gepraat, of hij al dan niet geënsceneerd is, en veel te weinig over de landing op Iwo Jimi zelf. Commentaar 2007: Mooie oorlogsfilm, met knappe acteerprestaties. De gevechtsscènes en de landing op Iwo Jima zijn indrukwekkend en waarheidsgetrouw. Men deinst er in deze film, net als in 'Saving Private Ryan', niet voor terug om de verwondingen van de gewonden en doden goed te tonen, en het zijn niet bepaald snijwondjes die je ziet, lichtgevoelige mensen zijn gewaarschuwd. Mooie film zei ik dus, maar het scenario valt me wat matig uit, ook de manier waarom de flashbacks worden gedaan zijn verwarrend op den duur. Clint Eastwood heeft zijn sporen al verdiend als regisseur, maar ik had van hem beter verwacht in deze film. Maar toch, uit geschiedkundig oogpunt, een film die je moet hebben gezien.

gepubliceerd op 18 oktober 2014
Heb de film voor een spotprijs (50 cent) kunnen kopen, dus dan ook eens opnieuw bekeken. Nog steeds een mooie film met een indrukwekkend verhaal. Meer dan 50 cent waard !!! Commentaar 2007: Mooi regiedebuut van Denzel Washington, al is de film wat langdradig, hij had wel korter gekund. Maar het is wel een goed, tragisch verhaal (waargebeurd). Het is een hedendaags thema (hoewel: dit is van alle tijden, maar wel zeer actueel in België de laatste jaren (Dutroux)) dat in deze film wordt getoond, kindermishandeling, seksueel misbruik.. en de invloed daarvan op het latere leven. Prachtig geacteerd van beide hoofdrolspelers Derek Luke en regisseur Denzel Washington. De echte Antwone Fisher was verantwoordelijk voor het scenario.

gepubliceerd op 18 oktober 2014
Deze film is me enorm goed bevallen. Goed SF-verhaal op een locatie die heel herkenbaar (Chicago), maar toch ook de sporen van een oorlog vertoont. Ik vond het verhaal wel origineel gevonden en met voldoende spanning. De cast is voor mij ook geslaagd, niet echt veel bekende namen, maar dat geeft niet, het is goed gebracht en dat is het voornaamste. 2 Uur en een kwartier, en geen moment heeft de film me verveeld. Heb ervan genoten en kijk uit naar het vervolg.

Inschrijven voor de nieuwsbrief