Tarkus

Tarkus
  • Lid sinds 07/05/2008
  • Aantal recensies : 905
gepubliceerd op 13 september 2014
En inmiddels is dat herbekijken gebeurd. Uitstekende prent is dit nog altijd, en nog steeds een aanrader. :) Commentaar 2007: Prachtig romantisch drama. Met een zeer goede cast, en een sublieme Edward Norton, die steeds beter en beter wordt bij elke film die hij doet. Mooi verhaal, mysterieus en verrassend plot. Mooie locaties, decors en kostuums. Prachtige special effects ook mij de "magische momenten". Spijtig dat er de laatste tijd zo weinig van deze films worden gemaakt. Dit is een echte aanrader voor de ganse familie, ik heb er alvast veel plezier aan beleefd, en is zeker het (her)bekijken waard.

gepubliceerd op 13 september 2014
Redelijk goede SF-film die zich helemaal afspeelt in een futuristische trein. Goede vertolkingen door enkele grote namen in deze film. Je moet natuurlijk voor dit genre te vinden zijn, en dat zal niet iedereen zijn, maar mij beviel de film wel. Is eens wat anders :)

gepubliceerd op 12 september 2014
Mooi gemaakte zwart-wit film, met knappe beelden. Helaas in 4:3 formaat. En het verhaal, waar ik hem uiteindelijk voor had gekocht, is bijzonder zwak.

gepubliceerd op 12 september 2014
Ik had hier veel meer van verwacht. Het verhaal is veel te langdradig, vooral het eerste uur verveelt. Ook de speciale effecten hadden beter gekund, het is zowat het slechtste dat ik heb gezien de laatste jaren. Russell Crowe doet zijn best, maar is niet de persoon om een Bijbelse figuur uit de beelden. Nog een redelijke score voor de prachtige locaties, maar verder ben ik wel uitgepraat over deze prent.

gepubliceerd op 7 september 2014
Een opnieuw bekeken. Blijft een indrukwekkende, maar afschrikwekkende gebeurtenis. Goed weergegeven in deze film. Commentaar 2007: Goede film over een minder bekend drama uit Wereldoorlog 2. Iedereen weet wel van de bombardementen op Londen, Coventry, Berlijn, en vele andere grote steden, zowel in Duitsland als in andere landen, Dresden was ook zo'n stad maar toch is dit minder bekend. Maar Dresden was een bombardement dat nooit had moeten en mogen gebeuren. Het had geen enkel nut om het tij in de oorlog te keren. Er vielen alleen burgerslachtoffers en een mooie stad was met de grond gelijkgemaakt. Hoewel ik geen voorstander ben van een liefdesverhaal in een film over een dergelijke gebeurtenis, vind ik deze film toch bijzonder goed gemaakt. Men ziet de beide zijden, zowel Engelsen als Duitsers, en zowel militair als burgers. En ook bij de beide zijden zijn de meningen verdeeld, de 2 zussen in de Duitse familie bijvoorbeeld denken helemaal anders over de oorlog, en ook bij de Britse officieren is er duidelijk verdeeldheid over het bombardement op Dresden. Het ganse gegeven wordt duidelijk in beeld gebracht, zowel de aanloop als de eigenlijke aanval. Ik heb altijd geweten dat het bombardement op Dresden verschrikkelijk moet zijn geweest, en men toont de verschrikkingen duidelijk, zowel op materieel als menselijk vlak. Het is eigenlijk nog verbazend dat er mensen zijn die het hebben overleefd. Dat de bedenker, 'Bomber' Harris, van het plan, later oneervol is ontslagen uit het leger is maar goed, maar het onheil was inmiddels al wel geschied. Ondanks het liefdesverhaal, dat ik moeilijk kan geloven is de film over de situatie in die tijd, de meningsverschillen over de oorlog, de erbarmelijke hulpverlening, de omkoperij, de verhoudingen tegenover Joden, en het eigenlijke bombardement wel prachtig in beeld gebracht met oog voor detail en zonder enige censuur. Ik heb het al eerder verteld, er worden in Duitsland tegenwoordig zeer goed films gemaakt over een niet al te mooi verleden, al was dit drama nu wel te wijten aan de geallieerde kant. 45 jaar na de feiten werd de kathedraal, die bij de vuurzee was vernield, wederom ingewijd, nadat hij in zijn oorspronkelijke staat was heropgebouwd, als eerbetoon aan de duizenden slachtoffers van toen.

Inschrijven voor de nieuwsbrief