FT1ST

FT1ST
  • Lid sinds 23/08/2006
  • Aantal recensies : 498
gepubliceerd op 26 september 2014
Rijzende ster Shailene Woodley(Tris) en mooie jongen Theo James(Four) moeten de Twilight-idolen en de felle Katniss doen vergeten: de studio's blijven de tienerliteratuur kaalplukken en de bakvissen het geld uit de zakken kloppen. Het is allemaal best goed gemaakt, het is enkel de weinige variatie in de thema's en hoofdrolspelers dat het allemaal net iets te inwisselbaar maakt. Bela, Katniss en Tris zijn telkens de uitverkoren buitenbeentjes met een sterk karakter en unieke talenten, die zich eerst tegen hun omgeving en tenslotte langs de gevestigde waarden moeten zien te knokken, lopen, springen, schieten. Multiplex stuff van goeden maar braven huize.

gepubliceerd op 26 september 2014
Niet de geëngageerde tafelspringer, maar een diepmenselijke Oliver Stone die we hier te zien krijgen, en daar is niet iedereen tegen opgewassen. Dit is oer-amerikaans patriottisme op pellicule en dat zijn we van Big O. niet gewend. Hij heeft zijn vinger niet op de pols, maar op de wonde gelegd, en verfilmd de pijn van de overlevenden en hun nabestaanden. Dat dit tranentrekkende scènes tot gevolg heeft, hoeft niet te verbazen. Veel feestgedruis was niet aan de orde. De vele religieuze verwijzingen verbazen nog het meest: Michael Shannon als bijbelprevelende marinier en zowaar Jezus zelf scharen zich bij de hulpverleners. Het is schaamteloos sentimenteel, maar je moet al een versteend cynicus zijn om dit slecht te noemen hoor.

gepubliceerd op 26 september 2014
Het blijft een verbluffende prestatie die hier door Orson Welles wordt waargemaakt. Voor een film die 73(!) jaar geleden op de wereld werd losgelaten, voelt hij slechts op 2 momenten als gedateerd aan, en dan nog enkel qua tempo. Maar de shotkeuzes, de kadrering, de symboliek, het fantastische gebruik van licht en donker, wit en zwart, perspectief en deep focus: dit was zijn tijd zo vooruit dat je die technieken nu nog in videoclips te zien krijgt. De flashbacktechnieken, voice-overs die andere dingen vertellen dan wat je ziet, off-camera geluiden, je kijkt je de ogen uit voor een film uit 1941. En de 'Rosebud'-symboliek is waarschijnlijk een van de sterkste ooit, in de filmgeschiedenis. Zonder twijfel één van de allerbeste films aller tijden.

gepubliceerd op 26 september 2014
Middle of the road komedie die in zijn ongein niet helemaal de broek laat zakken, maar we krijgen toch veel meer shit te verstouwen dan goed is voor een mens. De flauwiteiten volgen zich hier in sneltempo op, zelfs 'Easy Rider' moet er aan geloven, ah ja want ze rijden op een Harley (zucht)... Gelukkig is er nog Ria Liotta om wat over-the-top te gaan, en Marisa Tomei, voor het mannelijke oog.

gepubliceerd op 26 september 2014
Volwassen mannen die zich in een clubje verenigen onder valse voorwendselen om hun thuissituatie te ontvluchten, en zich lekker puberaal gaan gedragen, Deel elfendertig. Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill en Seth Rogen. Ja, dié allemaal weer. Nu wordt er wat 2de rangs sciencefiction bijgehaald, wat, samen met de gebruikelijke onderbroekenlol, een komedie moet voorstellen in de US. Wel, hier niet.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Volg Cinebel