FT1ST

FT1ST
  • Lid sinds 23/08/2006
  • Aantal recensies : 517
gepubliceerd op 25 november 2014
Een quintessentiële De Palma: hoe hij hier ode brengt aan zijn meester Hitchcock zonder zijn eigen stijl te verloochenen, blijft indrukwekkend om te zien. Hoe deze film je met 'soundman' Travolta doet meezoeken en wroeten om de waarheid te achterhalen is fantastisch. Je gelooft elk personage, van de slijmerige blackmailer Dennis Franz, de geflipte killer John Litgow tot puppet on a string Nancy Allen. Enkele onvergetelijke scènes -een douche scene(!), de achtervolging door Philly, de Liberty Bell Parade, het maken van het filmpje adhv de foto's- zorgt ervoor dat je deze film jaar na jaar kan blijven bekijken. Een klassieker noemen ze zoiets.

gepubliceerd op 25 november 2014
Dat Soderbergh 10 jaar na zijn Oscarfeest 'Traffic' zich weer aan een groots opgezette verhalenfilm waagt, deed iedereen er oprecht naar uitkijken. 'Contagion' is alvast een waardige 'opvolger' al werkt de (al dan niet gewilde?) afstand tot de hoofdrolspelers (en de docu-achtige voice-over) het geheel geen goed. Het blijft een prachtige caleidoscoop van 5 stories in 1, waar de topcast zich in kan uitleven. De plotse weduwnaar (met horens) Mat Damon, epidemiologe Kate Winslet, een ietwat megalomane journalist Jude Law die het Hoofd van Volksgezondheid Laurence Fishburne wil doen vallen, plus een kleine rol voor Marion Cottilard als ontvoerde WHO arts, ze doen wat moet, en zo'n A-cast doet je blijven kijken. Het kleurt echter allemaal te netjes binnen de lijntjes om je te beklemmen, maar het blijft absoluut boven de middelmaat, ook oa door de sublieme fotografie en een sterke orchestrale electronische score van Cliff Martinez.

gepubliceerd op 25 november 2014
Van de regisseur van "The Ice Storm", "Sense and Sensibility" en "Crouching Tiger, Hidden Dragon" kan je best een 'andere' Marvel verfilming verwachten dan van pakweg Michael Bay, maar om dit nu een geslaagde poging te noemen, ben ik niet overtuigd. Dat er voldoende achtergrond wordt gegeven, is een feit. De gedoemde geliefden hier zijn allebei slachtoffers van hun dwingende vaders, en samen met enkele snuifjes 'Frankenstein' of 'King Kong' krijgen we een Oedipus-strijd op comic book niveau. De typische overacting (Sam Shepard) en de (gewilde?) under-acting van de hoofdrolspelers (Bana en Connelly) vormen samen met de stripvorm-nabootsing een soms rommelig, bijna storend geheel, maar het is de duur die deze prent finaal doet vervelen. Zeker een originele en atypische verfilming, maar voor verbetering vatbaar.

gepubliceerd op 25 november 2014
Dat het laatste deel van een young adult reeks in 2 wordt gesplitst zijn we reeds gewend van de Twilight en Potter saga's, en ook hier blijf je een beetje op je euh honger zitten. De aanloop tot de finale wordt letterlijk in het donker gezet, en dat uitstel voel je in het tempo. Dat er dan meer diepgang zou inzitten is niet verwonderlijk t.o.v. gehos en geschiet van het vorige deel. Regisseur Lawrence blijft zijn publiek nauwlettend trouw en heeft met Jennifer Lawrence, Liam Hemsworth en Josh Hutcherson de postergirl en -boys van het moment. Wel mooi om te zien hoe ze proberen de hedendaagse propaganda-televisie een voetje te lichten, maar uiteindelijk zullen de adolescenten enkel willen weten voor wie Katniss nu gaat kiezen...

gepubliceerd op 19 november 2014
Adam Sandler switched hier van dwangneurotisch naar slacker-verliefd en terug en doet dat net iets te over the top om genietbaar te blijven. Drew Barrymore toont ons wat acteren is (de mrs Julia Gulia scène aan de spiegel bvb) en steelt de show. De 80s referenties worden je hier om de oren gesmeten (Madonna, Cindy Lauper, Boy George in de outfits, een DeLorean als auto, en onvermijdeljke Spandau Ballets als toemaatje) tot je er gek van wordt. Mét Billy Idol aan boord kan het natuurlijk niet meer misgaan.

Inschrijven voor de nieuwsbrief