FT1ST

FT1ST
  • Lid sinds 23/08/2006
  • Aantal recensies : 444
gepubliceerd op 11 april 2014
Van Ron Howard hoef je na 'Apollo 13' (1995), 'A Beautiful Mind' (2001) en 'The Da Vinci Code' (2006) geen gekke dingen meer te verwachten, dus ook nu niet. De strijd om de wereldtitel F1 van 1976 wordt hier netjes ingeblikt, een huiselijk tafereel hier, een uitspattinkje daar, maar vooral veel en goed verbrand rubber. Dankzij de kundige cameraman Anthony Dod Mantle('Festen', '28 Days Later', 'Dogville', 'Slumdog Millionaire') rijd je of mee met de onprofessionele losbol Hunt(Hemsworth) of met de nerdy controle-freak Lauda(Brühl). Snel, blinkend, opwindend. Maar zo clean.

gepubliceerd op 9 april 2014
Lichtjes pretentieuze neerwaartse spiraal over een blind-ambitieuze advocaat die tegen elke goede raad in in zee gaat met nietsonziende drugkartels. Over de niet echt sexy euh sex-scènes wordt ondertussen meer gesproken dan over de would-be filosofische mijmeringen waarmee Cormac McCarthy ons hier rond de oren slaat('Truth has no temperature' iemand?). Het haar van Bardem, de bolito, en vooral de jachtluipaarden(!) vormen naast die excentrieke dialogen wel de aantrekkingskracht van deze surrealistische noir. Te koel geserveerd, echter, naar mijn smaak. (Deed me ongewild ook steeds denken aan 'Killing Them Softly' van Andrew Dominik onlangs)

gepubliceerd op 8 april 2014
Opnieuw een onversneden juweeltje van de hand van Cody en Reitman: een zuur genante komedie waar je pijnlijk doorheen moet, maar het loont de moeite, net omdat Reitman steeds aan de juiste kant van de embarrasment line blijft. Of een enkele keer niet: check de baby-borrel scène op de oprit, en kruip weg. Charlize Theron is razend sterk als de geblutste dertiger met een halfwassen carrière en dito persoonlijkheid, wat ze dwangmatig tracht te negeren door zichzelf lam te zuipen. Topprestatie! Voor zulke vrouwen en zulke zwartgallige rom-coms mogen ze me nog komen halen.

gepubliceerd op 8 april 2014
Satirische inkijk bij zowel de 'Idool'-business als de amerikaanse politiek waarin Weitz net zo ver gaat als in zijn 'American Pie'-reeks en ook Hugh Grant weer meekrijgt zoals in 'About A Boy'. De humor is hier eerder zuur, wrang of zwart te noemen, maar echt lachen doe je toch te weinig. Of het moest groen lachen zijn bij zoveel onkunde, oppervlakkigheid en trivialiteit wat zo'n Idool-wedstrijd toch wel is, met de president in de jury of niet ...

gepubliceerd op 8 april 2014
Onwaarschijnlijk ongeïnspireerde car-chase film die zo banaal en verwarrend is dat je blij bent die rotauto's achter je te kunnen laten. De dialogen zijn zo mogelijk nog oppervlakkiger, de personages letterlijk gewoon lichamen in een auto. Of aan de telefoon, in het geval van Jon Voight. Selena Gomez tettert het hoofd van Ethan Hawke er bijna af, deze laatste roept een hele film lang dat ze moet zwijgen. En steeds maar meer auto's gaan de prak in. (Bij Death Race zat er nog iets in dat op een doel of missie leek, hier interesseert het je eigenlijk helemaal niet.) Get away inderdaad.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Volg Cinebel