FT1ST

FT1ST
  • Lid sinds 23/08/2006
  • Aantal recensies : 476
gepubliceerd op 11 augustus 2014
Nadat het boek een monsterhit werd in teenage USA, kon de film niet op zich laten wachten. Scott Neustadter en Michael H. Weber, de scenaristen van '(500)Days of Summer' en 'The Spectacular Now', hebben het boek (misschien zelfs té) trouw vertaald naar het scherm, terwijl regisseur Josh Boone ook nog eens werd bijgestaan door auteur John Green zelf. Het resultaat is een klein, intiem ietwat geforceerd tienerdrama dat wel mooi rond de clichés fietst maar andere rare keuzes maakt. De referenties naar Anne Frank bvb. En de zogenaamde catharsis op de zolderkamer, met bijhorend applaus. (USA, OK? OK!) De film raakt je echter toch waar het hoort, en dan vooral door revelatie Shailene Woodley en nieuwkomer Ansel Elgort, eerder al zusje en broertje in de blockbuster 'Divergent'. Zij is zo naturel, zelfs de ietwat letterlijke boekteksten vloeien er moeiteloos geloofwaardig uit. Hartverscheurend ontwapenend.... (Het 'teenage cancer theme' wordt indie-gewijs muzikaal druk ondersteund door het betere alternatieve werk van o.a. M83, Ray Lamontagne, Jake Bugg, Sun Kil Moon, Radio Dpt., Birdy en Lykke Li.)

gepubliceerd op 24 juli 2014
Onderhoudende, misschien zelfs net iets te serieuze atypische (romantische?) komedie, waarin Carell voor een keer eens iets meer laat zien dan gewoon de onnozelaar uit te hangen. De chemie tussen hem en Trish(C.Keener) geven het genoeg sprankel, en de puberale humor van o.a. Cal(Seth Rogen) maken het een zeer amerikaanse komedie, maar waar je je geen buil aan zal vallen...

gepubliceerd op 26 juni 2014
Net zoals 'The Descendants' of 'Little Miss Sunshine' krijg je hier van zeemzoete tot wrange volwassenen versus hun adolescente kinderen situaties. De 14-jarige Duncan(Liam James) komt zo terecht in een dysfunctioneel reisgezelschap, en vlucht dan maar naar het lokale waterpretpark onder leiding van de sublieme Sam Rockwell. Toni Collete schittert eveneens als de ontdane moeder die uiteindelijk kiest voor het belangrijkste.

gepubliceerd op 26 juni 2014
Polanski gepijnigde kijk op de wereld komt hier lekker hard maar altijd grappig binnen. Sinds de (halve) wereld hem heeft uitgespuwd, kon hij 'klein' opnieuw beginnen. Zelf een halve gevangene op dat moment, herschreef hij een toneelstuk tot deze zinderende dialoog-voor-vier. Hoe hij de kijker telkens een andere kant van de personages toont, hoe sympathie en antipathie, begrip en frustratie weer telkens de overhand nemen. Zeer de moeite.

gepubliceerd op 26 juni 2014
Of nog maar eens een doorslagje van 'Scream', 'Final Destination', 'The Ring', 'The Grudge' of 'Dark Water', iemand? Neem dan overal een hapje uit en voeg het toe aan 'Chakushin ari' (uit 2003 alweer vann grootmeester Takashi Miike). Wie schrikt er nog van deze van 1 km ver aangekondigde overlijdens, de getormenteerde zielen in creepy huizen en die steeds maar rinkelende telefoons?

Inschrijven voor de nieuwsbrief