|
| |
|
| |
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
  |
| |
|
|
1
-
2
|
|
 |
|
gezien door TineVP, 23 jaar, gepost op 17/02/2010 - quotering: 10/10 -  |
|
Absoluut één van de meest wonderlijke films die ik ooit heb gezien! Ik krijg hem gewoon niet uit mijn hoofd. In tegenstelling tot andere meningen vond ik de initiële verwarring die de film opwekt helemaal niet storend, integendeel, het impliceert van bij de start de onvatbaarheid van het leven en het lot. De muziek was prachtig, vooral de zwembadscene (met Otis Redding) en de begeleidende muziek bij de keuze tussen de ouders vond ik diep ontroerend. De film geeft een poëtisch beeld van het leven, bedekt met de mantel der melancholie vertrekkende vanuit de voetsporen van een klein jongetje wiens leven aan flarden wordt gescheurd wanneer hij een onmogelijke keuze moet maken. Het zijn die flarden die de film ondersteunen en absoluut verheffen tot een meesterwerk! |
|
 |
|
gezien door Paul, 52 jaar, gepost op 11/02/2010 - quotering: 9/10 -  |
|
een buitengewone film , prachtige vondsten zowel visueel als verhalend ... wereldklasse van eigen bodem ... voor de mensen die (steeds) lage scores geven dit : ga kijken naar films die je wel kan bevatten of ga naar de voetbal ... daar mag je roepen zoveel je wil ... zelf heb ik alleen maar bewondering voor zoveel lef , zoveel branie en zoveel fantasie , fantastisch gewoon ... het ideale leven kan je niet kiezen , maar een film dat zou toch moeten lukken ... |
|
 |
|
gezien door anneke, 34 jaar, gepost op 08/02/2010 - quotering: 10/10 -  |
|
Heerlijk ontroerend, prachtig om naar te kijken, de beste film die ik in lange tijd gezien heb!! |
|
 |
|
gezien door JefkeS, 66 jaar, gepost op 08/02/2010 - quotering: 2/10 -  |
|
Ik ben héél ontgoocheld. Ik ben een fan van Van Dormael. Toto blijft één van mijn favoriete films; Le Huitième Jour vond ik al iets minder doorleefd en dit vind ik helemaal niks. Je snapt er werkelijk niks van, en na een tijd kan je het ook niet meer schelen. Zoals vaak bij mindere films is er véél te veel muziek (daar was blijkbaar ook geld voor), maar omdat de film je niet meetrekt, voel je de muziek 'starten'. Het gaat dus over keuzes maken maar het hoofdpersonage blijft die keuzes 100x maken; er komt een laatste stervende man (huh??); een maatschappij die daarmee meeleeft (?); een trip naar Mars (gewoon om wat asse uit te strooien?!!?)... al die overdaad en het onvermogen van de film om je te doen meeleven maakt dat jer op de duur zuchtend en onverschillig naar zit te kijken. (Het ware interessanter geweest om heel jong keuzes te maken - het meisje in de rode, gele en groene jurk - en dan de verschillen consequent te laten zien. Kijk naar Sliding Doors bvb of Rashomon, daar werkt het wel, die verschillende perspectieven). Het enige personage waar ik kon inkomen, is die arme journalist die om de 10’ kreunt dat hij er niets van begrijpt. En kom nu aub niet af dat je het 7x moet zien op DVD om de nuances te begrijpen; ik hou van complexe en gelaagde films maar dit is een doolhof waarin een kat haar eigen jongen niet terugvindt - zelfs met GPS en een blindegeleidehond toe. Alle slechte kantjes van Van Dormael zitten hier in en zijn uitvergroot: het is pretentieus en bombastisch en over-schreven, over-geproduceerd en over-gemonteerd. De goede kanten (fantasie, heerlijke naïviteit etc) zitten er ook in maar wegen niet op tegen al het andere. Spijtig, heel erg spijtig. 'k Had nooit gedacht dat het me bij een film van Jaco VD zou overkomen, maar ik heb op mijn tanden moeten bijten om niet voortijdig buiten te gaan. |
|
 |
|
gezien door tismai, 49 jaar, gepost op 05/02/2010 - quotering: 8/10 -  |
|
heerlijke film, echt genoten |
|
 |
|
gezien door winnetou, 51 jaar, gepost op 29/01/2010 - quotering: 5/10 -  |
|
Prachtige beelden, niet te doen. Maar wat wordt er eigenlijk verteld ????? |
|
 |
|
gezien door marCCo, 41 jaar, gepost op 25/01/2010 - quotering: 7/10 -  |
|
Zeer ambitieuze derde film van onze landgenoot, die meteen het grootste budget ooit kreeg als Belgische filmer. Puike start overigens met de casting van Jared Leto, een fantastische acteur die heel erg kieskeurig is met zijn projecten (de man is al even verdienstelijk als rockzanger bij 30 Seconds to Mars) als leading man. Leto legt hier heel subtiel nuances in zijn complexe rol. Dit is overigens geen hapklare brok, je moet flink je best doen om niet af te haken in het eerste uur, maar eens je meegesleurd wordt in het wonderlijke universum dat Jaco hier creêrde is het een wondermooi in beeld gebrachte rit door een fantasievol verhaal. Pure science-fiction qua verpakking, maar binnenin eigenlijk een hartverscheurend liefdesverhaal. Niet foutloos, verre van, maar zeker meer dan de moeite voor de iets kieskeuriger filmfanaat. En bijna nog de heerlijke soundtrack (Pixies, Wallace Collection, Eurythmics...) vergeten te vermelden ! |
|
 |
|
gezien door ubisimpson, 30 jaar, gepost op 24/01/2010 - quotering: 9/10 -  |
|
One of a kind... zo zou ik "Mr. Nobody" omschrijven. Ik vond de film vooral visueel prachtig, het scenario bijzonder origineel en de acteerprestaties waren top... Wel heb ik de cinema met een dubbel gevoel verlaten: eerst en vooral in een soort droomgevoel (want zoiets heb ik echt nog nooit gezien), maar anderzijds ben ik nog steeds aan het proberen om de puzzelstukjes in elkaar te passen... want "Mr. Nobody" heeft idd wat weg van "Eternal sunshine of a spotless mind", maar bij de laatstgenoemde film krijg je toch meer antwoorden, terwijl dat bij "Mr. Nobody" niet altijd duidelijk is. En eerlijk gezegd weet ik ook niet of deze film bij het grote publiek in de smaak zou vallen (omdat het toch wel een apart genre is), maar ik ben alvast blij dat ik dit pareltje heb mogen zien :) |
|
 |
|
gezien door markie, 33 jaar, gepost op 23/01/2010 - quotering: 4/10 -  |
|
De beeldtaal is idd klasse ! Maar ik ga hier niet meegaan in het enthousiasme ! Ik vond het een redelijk saaie déjà-vu film ( thematiek van "keuzes" : zie sliding doors en vele andere films , camerastandpunten en ideen : al in verschillende films gezien ... ) die me geen enkele moment echt ontroerde ... Alleen mss een beetje de scene waarbij de jongen moet kiezen ... Een echte tegenvaller ! Leve le 8ième jour en toto le héros ! |
|
 |
|
gezien door Ven, 54 jaar, gepost op 21/01/2010 - quotering: 9/10 -  |
|
Visueel prachtige en krachtige film van een zelden gezien niveau in de vaderlandse cinema. De vele betekenisniveaus, de uitgekiende beeldcomposities, de strakke filmgrammatica (voor elk personage wordt een ander soort mise-en-scène gebruikt), het inventieve gebruik van de muziek (zowel gekende liedjes, met Mr. Sandman voorop, als nieuw gecomponeerde stukken) en de kleuren… getuigen van een zeer doordachte en uitgekiende aanpak. Na de feel good movies ‘Toto le héros’ en ‘Le huitième jour’ weet Jaco Van Dormael opnieuw te overtuigen met een thematiek die nauw aansluit met zijn vroegere werk: what if…
De film werd met de grote middelen gemaakt, en dat is er duidelijk aan te zien, maar het valt nog maar te bezien of hij een groot commercieel succes tegemoet gaat. Dit is geen hapklare brok cinema, ook al staat de popcorn binnen handbereik. De film stelt veel vragen, maar geeft bitter weinig antwoorden. Bovendien wordt de klassieke verhaallijn compleet overboord gegooid en moet je je laten meedrijven op de associatieve beeldenstroom van het hoofdpersonage. Nochtans kan de film zonder blozen gerust geplaatst worden naast pakweg ‘Eternal sunshine of…’.Internationale klasse!
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|