|
1
-
2
-
3
|
|
 |
|
gezien door marCCo, 41 jaar, gepost op 07/04/2006 - quotering: 2/10 -  |
|
Dit gezien op kerstdag in Cinema Lumière te Brugge, waar het publiek bestaat uit cultuurminnende filmliefhebbers en voor alle duidelijkheid géén popcornverslindende en sms-sende tieners. Belangrijk om weten : steeds superstil tijdens de voorstellingen en tot hier toe nog maar één keer mensen de zaal weten verlaten tijdens de film ("Irréversible"- de schokkende verkrachtingsscene). Bij de start van "2046" zo'n goeie 25 mensen in de zaal, na 80 minuten (het moment waarop ik zelf -nota bene voor 't eerst in jaren nog eens voortijdig afgehaakt- de benen genomen heb)- I kid you not- nog 15 over... Om maar eerst eens de algemene teneur te schetsen en daarmee duidelijk te stellen dat het dus niet aan mij of aan de slecht verteerde kerstkalkoen lag. Dit mormel dat de hemel ingeprezen wordt door gesjeesde filmstudenten, orakelistische filmrecensenten (ja jij daar van Knack en ook jij van P-magazine) en would be gatekeepers van de goede smaak; verneukt al het goede wat de Aziatische Cinema ons dit jaar reeds schonk ("Old Boy"- "Flying Daggers"-"Infernal Affairs"). Letterlijk niet-te-bekijken holle arty-farty nonsens dat nog het meest doet denken aan de Lynchiaanse draak "Lost highway" : het gaat over niks, 't is absoluut niet te volgen, pseudo-kunstmatig verpakt en waarlijk bedroevend gemonteerd en gefilmd ("mooie beelden" - my ass! ). "2046" is het soort film dat je opzadelt met een kater en dat ervoor zorgt dat je huiduitslag krijgt telkens je de volgende 5 jaar nog eens in de buurt van de zaal komt waar je deze nonsens gezien hebt. De meest overroepen film van de eeuw (jaja!) en om het kordaat te stellen voor de slechte verstaander : absolute kut met peren! |
|
 |
|
gezien door Jo Heyvaert, 39 jaar, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Voor wie zich eens wil laten meeslepen, door een bij wijlen misschien verwarrend verhaal, over gebroken harten, twijfels en nostalgie. Beurtelings terug naar het verleden en terug naar de toekomst, op een visueel en emotioneel totaal verbluffende manier. Absoluut niks voor liefhebbers van het extreem inlepelbare "House of flying daggers", en vice versa: "2046" is in mijn ogen de echte visuele parel van de afgelopen jaren, waavoor je je verstand niet in de koelkast moet laten liggen. Uiteraard vooral geschikt voor het grote scherm, of je zou al over een érg goeie (en grote) home-cinema moeten beschikken. Fantastische ervaring. |
|
 |
|
gezien door HUET Wilfried, 69 jaar, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Een film als een muzikaal opus. Mooi ritme, schitterende beelden. Zeer geïnsprieerd door een zeker Franse cinema uit vorige eeuw. |
|
 |
|
gezien door joe, gepost op 07/04/2006 - quotering: 2/10 -  |
|
Toen ik de resencies las van 2046 was ik danig onder de indruk. Als liefhebber van Aziatische films wilde ik zeker deze film zien. De ontgoocheling was dan ook totaal bij het zien ervan. Mijn favoriete aziatische acrtice Gung Lee speelt 5 minuutjes in de film. Het verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar. De kleuren en prachtige landschappen zo typisch voor aziatische films zijn totaal afwezig. Verschillende mensen hebben vroegtijdig de zaal verlaten. Als ik deze film vergelijk met "spring, summer, autumn, winter" dan is het dit genre film die op mij een diepe indruk nalaat. Het risico door "2046" tot beste film van 2004 uit te roepen zoals een bepaald bekend weekblad gedaan heeft, is dat mensen die normaal niet naar aziatische films gaan na het zien van deze draak van een film de aziatische films volledig links zullen laten liggen. Niet doen, er zijn pareltjes in de aziatische cinematographie die absoluut niet mogen gemist worden. |
|
 |
|
gezien door froyen pieter, gepost op 07/04/2006 - quotering: 6/10 -  |
|
De film sleept, hij lijkt traag op te bouwen maar komt dan nooit tot een geheel. Het is een puzzel zonder duidelijke tekening, enkel vage kleuren, bovendien werden de meeste puzzelstukken door de hond opgegeten. Het begin van een trage film is meestal een zoektocht naar de rode draad, wees gewaarschuwd voor u deze zoektocht aangaat, de kans is groot dat u verdwaalt en nimmer weergevonden wordt. Op de weg van uw dwaling zal u echter glimpen opvangen van schitterende scènes die u kort uw lijden zullen doen vergeten. |
|
 |
|
gezien door StefD, gepost op 07/04/2006 - quotering: 8/10 -  |
|
mooie film, fascinerende muziek, eens iets anders dan een doorsnee hollywoodfilm |
|
 |
|
gezien door lobke, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Ik vind dit toch wel een goede film, niet zo goed als zijn voorganger In the mood for Love door de warrige verkniptheid van het verhaal. Hoe dan ook, is er een verhaal en is het een streling voor het oog en oor. De regisseur maakt het zichzelf ook niet makkelijk met zo'n film en het is best te verstaan dat mensen erop afknappen, maar 'kut met peren' vind ik toch wel overdreven. Ik ben ook blij om zo eens een ander facet van de Aziatische film te bekijken. Het hoeft niet altijd over het zweverig boedhisme te gaan of goede actie te zijn. Misschien is het wel aan te raden om eerst naar In the mood for Love te kijken, dan is men sneller met het verhaal mee.... |
|
 |
|
gezien door Bibi, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Irreëel mooie romantische film. Om helemaal bij weg te dromen. Prachtige beelden, prachtige vrouwen. Een ervaring. |
|
 |
|
gezien door Koen Bekx, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Deze film is misschien geen typisch Aziatische film qua onderwerp of entourage, maar evengoed een meeslepende schildering van een aantal prachtige personages en hun liefdesleven; de hoofdrolspelers zetten overtuigende personages van formaat neer. Het verhaal is ingewikkeld, maar dat geeft eerder zin om de prent nog een tweede keer te gaan bekijken. Tenslotte zijn de beelden vaak prachtig. |
|
 |
|
gezien door Geert, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Bloedmooie prent, die alles heeft wat een goede film moet hebben: prachtige beelden, hemelse soundtrack en vooral heel veel poezie. Niet in een hap-slik-weg-kant-en-klaar-verhaal, maar wie een beetje moeite wil doen en ervoor openstaat zal er wel van genieten. Voor iedereen die eens iets anders wil dan de vele brol die we in 2004 moesten slikken. |
|