Actualités
Review van de week: 'The Monuments Men' !
Publié le 16 juillet 2014 dans Actu ciné
Na eerdere topfilms als 'Confessions of a Dangerous Mind', 'Good
Night, and Good Luck' en 'The Ides of March' kroop George Clooney opnieuw
de regiestoel in voor
dit op ware feiten gebaseerde verhaal over het terugvinden van de door
de nazi's, tijdens hun veroveringstocht doorheen Europa, gestolen kunst.
Maar na alle lof voor die eerdere films, loopt het bij The
Monuments Men toch niet allemaal even strak. Al begon George wel met de
juiste intenties aan de film. Zo is de 'kunst boven alles' boodschap
zeer duidelijk aanwezig, in zowel beeldvoering als in speeches doorheen de
film. Aan de cast kan het niet hebben gelegen. Opgeteld kom ik alvast
aan 6 Oscars en nog een handvol nominaties, met Cate Blanchett et Matt
Damon voorop, maar met vooral oude rotten John Goodman, Bill Murray en
Hugh Bonneville als blikvangers.
Kader
Wat volgt is echter een kleffe, schoolse vertelling die nooit lijkt te kunnen kiezen welk genre film het nu precies moest worden. Qua setting, feeling en look doet The Monuments Men met momenten nog het meeste denken aan oorlogsfilms zoals Kelly's Heroes, The Dirty Dozen en Where Eagles Dare. Maar dan overgoten met een dikke Hollywood saus in plaats van met de juiste mix van spanning, actie en plezier...
2 fo
2 Het sterke en originele verhaal komt niet tot zijn recht in dit gammele
scenario. Van snedige dialogen tussen Damon en Clooney is
er zelfs geen sprake. De
mannen kunnen ook nooit de Ocean's Eleven smile van hun gezicht vegen,
waardoor de film heel bizar balanceert op een slappe koord: het serieux
van de gestolen kunst, het lot van de joden en het verlies van vrienden
worden soms helemaal onderuit gehaald door de bekende tongue-in-cheek
glimlach van Clooney en co. Of door slechte 'Amerikanen versus Fransen'
grappen. 'Allo, allo' is soms echt niet ver af..
Niemand krijgt tijd noch ruimte om zijn personage wat diepgang te geven. Clooney doet dan maar om het half uur een speech om het belang van kunst toch nog maar eens te onderstrepene. En aangezien de beeldvoering hier niet voor kan zorgen steekt Clooney om de twintig minuten een speech af over het belang van kunst, over moraliteit, over leven en dood, over blablabla...
Dat Goodman en vooral Murray en Blanchett hier te bewonderen zijn kan volgens mij enkel en alleen op het conto van Clooney geschreven worden. De samenhang is heel de film lang zoek, en sommige scénes lijken de kniptafel slechts ternauwernood te hebben ontsnapt: de hele uitstap van Damon in Parijs, de Duitse soldaat, Jean Dujardin die gewond geraakt, Cate die Matt in bed wil krijgen,... Allemaal heel klef, simplistisch weergegeven en zonder ook maar iets bij te dragen aan het oorspronkelijk verhaal.
De grens tussen
buddiesfilm en serieuze oorlogsfilm met een morele
boodschap is een erg dunne lijn.. Evenwicht vinden is erg moeilijk,
onhaalbaar zelfs zo blijkt na het bekijken van The Monuments Men.
Jammer dat er met de interessante en leuke voetnoot uit de geschiedenis
niet meer werd gedaan. Heb ik het trouwens al over het franglais gehad,
neen, ok houden zo, daar ga ik nu niet meer over beginnen... Go Vindz out for Yourzelf!
Synopsis:
Een groep individuen wordt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog
persoonlijk geselecteerd door regerende president Franklin D. Roosevelt
om Duitsland binnen te dringen en waardevolle meesterwerken uit de
kunstgeschiedenis te redden van de Nazi’s. De groep,
bestaande uit museumdirecteuren, curatoren en kunstkenners, komt onder
druk te staan wanneer ’t Duitse Rijk ten einde lijkt te komen
en de Nazi’s de opdracht krijgen om alle kunstwerken te
vernietigen.
Wat volgt is echter een kleffe, schoolse vertelling die nooit lijkt te kunnen kiezen welk genre film het nu precies moest worden. Qua setting, feeling en look doet The Monuments Men met momenten nog het meeste denken aan oorlogsfilms zoals Kelly's Heroes, The Dirty Dozen en Where Eagles Dare. Maar dan overgoten met een dikke Hollywood saus in plaats van met de juiste mix van spanning, actie en plezier...
Niemand krijgt tijd noch ruimte om zijn personage wat diepgang te geven. Clooney doet dan maar om het half uur een speech om het belang van kunst toch nog maar eens te onderstrepene. En aangezien de beeldvoering hier niet voor kan zorgen steekt Clooney om de twintig minuten een speech af over het belang van kunst, over moraliteit, over leven en dood, over blablabla...
Dat Goodman en vooral Murray en Blanchett hier te bewonderen zijn kan volgens mij enkel en alleen op het conto van Clooney geschreven worden. De samenhang is heel de film lang zoek, en sommige scénes lijken de kniptafel slechts ternauwernood te hebben ontsnapt: de hele uitstap van Damon in Parijs, de Duitse soldaat, Jean Dujardin die gewond geraakt, Cate die Matt in bed wil krijgen,... Allemaal heel klef, simplistisch weergegeven en zonder ook maar iets bij te dragen aan het oorspronkelijk verhaal.