The Woodsman

Land:
  • Verenigde Staten
Genre:
  • Tragikomedie
Publiek: Alle leeftijden
Jaar: 2004
Release: 02/03/2005
Duur: 1u27
Synopsis : Na 12 jaar in de gevangenis te hebben gezeten wegens pedofilie, keert Walter terug naar huis. Hij vindt werk in een houtzagerij maar krijgt al snel af te rekenen met de demonen uit zijn verleden. Want hoewel hij zich onberispelijk gedraagt wordt hij voortdurend in de gaten gehouden door de secretaresse Mary Kay en politieinspecteur Lucas. De enige waarbij hij troost vindt en die hem niet veroordeelt omwille van zijn verleden is Vicki. Maar één enkele misstap is voldoende om alles kwijt te spelen.
  • /10 U moet aangemeld zijn om een rating te geven
    7.6/10 6 Ratings - 6 Recensies

Mening van de communityvan de film The Woodsman

U moet ingelogd zijn om een recensie te kunnen toevoegen Maak een account aan
gepubliceerd op 7 april 2006
Nogal naive en oninteressante film die het niveau van de gemiddelde t.v. film niet overstijgt. De film wordt gewurgd door het clichématige, slaapverwekkende gebruik van muziek. Kevin Bacon daarentegen is goed.

gepubliceerd op 7 april 2006
Uitstekende film met veel raffinement gemaakt. Psychologisch goed onderbouwd en uitstekend geacteerd over de hele lijn. Aanrader

gepubliceerd op 7 april 2006
Integere film over een uiterst delicaat onderwerp (de protagonist is een pedofiel die na een gevangenisstraf van 12 jaar opnieuw zijn plaats in de maatschappij probeert op te nemen). Sobere edoch accurate regie en prima vertolkingen van Kevin Bacon, Kyra Sedgwick en Mos Def.

gepubliceerd op 10 februari 2006
In maart 2000 bezocht Nicole Kassell, filmstudente aan de universiteit van New York, het toneelstuk ‘The Woodsman' van Steven Fechter. Het toneelstuk maakte enorm veel indruk op haar. Na afloop benaderde ze de schrijver dan ook met de vraag of hij er iets voor voelde om het verhaal als film uit te brengen. In eerste instantie zag Fechter dit niet zitten, maar uiteindelijk gaf hij toch toe. Enkele jaren later is de film een feit. Walter is een ex-gedetineerde. Na 12 jaar in de gevangenis te hebben gezeten omdat hij jonge meisjes lastig viel, komt Walter weer vrij. Hij doet zijn uiterste best om een zo gewoon mogelijk leven te leiden. In eerste instantie lijkt dit relatief goed te lukken. Walter vindt werk in een houtzagerij, vindt een bescheiden flat (die weliswaar uitzicht biedt op een school) en maakt op de werkvloer zelfs kennis met een aantrekkelijke vrouw. De reden waarom hij in de cel zat, ligt nogal gevoelig en maakt zijn leven er niet gemakkelijker op. Ook zijn schoonbroer, het enige familielid dat nog contact met hem wilde, knapt hier op een gegeven moment op af. Walter doet zijn best, maar voelt zich nog regelmatig aangetrokken tot (te) jonge meisjes. Wanneer je als regisseur plant om een verhaal over een pedofiel te verfilmen, en dan nog als debuut, maak je het jezelf niet erg makkelijk. Uiteindelijk vond Kassell Lee Daniels, de producent van ‘Monster's Ball'. Daniels zegt zelf dat het script van ‘The Woodsman' hem hetzelfde gevoel gaf als dat van Monster's Ball en dat hij daarom besloot de productie op zich te nemen. Het resultaat mag er best wezen: een goede, integere, film. Kevin Bacon verdient de grootste pluim. Hij levert hier een op het eerste zicht zeer droge, maar effectief moeilijke acteerprestatie. Het eerste halfuur van de film vragen we ons af wat Walter in godsnaam misdaan heeft. Als dan eindelijk het moment gekomen is, waarop we weten dat hij pedofiel was, voelen we een voortdurende dreiging in de lucht hangen. We voelen de drang die Walter voelt om te doen wat hij zo graag deed, maar we voelen ook dat hij weet dat het verkeerd is en dat hij een innerlijke strijd levert met zichzelf. En dat is zeker niet gemakkelijk. Hij zet zijn rol zo neer zodat we meeleven met het personage. Wat we over hem denken als persoon, hangt echter af van eigen opinies en ervaringen. Kassell heeft de film geweldig opgebouwd. Ze laat de twee kanten van de situatie zien, zonder een echt duidelijk standpunt in te nemen. Langs de ene kant kunnen we de film interpreteren als een kritiek op de samenleving. Walter zoekt misschien wel weer zijn toevlucht tot kinderen door de negatieve reacties die hij krijgt van zijn omgeving? Of is hij een ziek man, een onverbeterlijk monster? Vickie wordt gespeeld door Kyra Sedgwick. In het echte leven is zij al geruime tijd gelukkig getrouwd met Bacon. In de film merk je er echt niets van. Dit hoort ook zo. Walter voelt zich immers ongemakkelijk wanneer hij vrijt en ziet steeds beelden voor zich, beelden van wat hij deed met kleine meisjes. Het zou dan ook ongepast zijn, moesten we Bacon in deze film, met dit karakter, aan het werk zien als seksbeest. Wie ik ook nog zou willen vermelden, is de jonge Hannah Pilkes. Ze speelt een relatief korte rol als het meisje Robin. Een bepaalde scène, diegene waarin ze een gesprekt voert met Walter is door haar zeer sterk geacteerd. Hannah Pilkes werd terecht genomineerd voor een Young Artist Award. In dat gesprek zegt Walter het volgende: "Je bent een mooi meisje, maar niet mooi op de gebruikelijke manier. Het is zoals met vogels. Alleen diegenen met de felste kleuren worden opgemerkt." Dit is de zin die me het hardst is bijgebleven uit de hele film. ‘The Woodsman' is een mooie en integere film geworden over een minder voor de hand liggend onderwerp. Pedofilie is en blijft in onze huidige samenleving immers een zeer gevoelig punt. Toch heeft de film successen geboekt. In Deauville werd ‘The Woodsman' bekroond met de juryprijs en ook waren er nominaties voor het Sundance Festival en de Independent Spirit Awards. Zelf velt ze geen oordeel, waardoor je als kijker tot nadenken wordt aangezet. Verdient Walter een tweede kans of niet? Is hij een monster of een mens die fouten heeft gemaakt in het verleden en recht heeft op een nieuw leven? ‘The Woodsman' is Kassell's eerste film en het resultaat mag er best wezen.

gepubliceerd op 24 november 2005
een vlotte tien is deze film niet waard, maar voor mij betekende hij toch meer dan wat hier gemiddeld is gegeven. pluspunten: donkere film over een thema waar andere films het geen 90 minuten volhouden of het thema te simplistisch voorstellen (van een idealist in "the man without a face" tot de extreme slechterik in de talrijke internaatfilms). Toegegeven, "la mala educación" en "anklaget" doen het ook niet slecht. verder wisten de soundtrack, camerastandpunten en kleurgebruik en sommige acteerprestaties me best wel te bekoren. minpunten: 1. de relatie met "robin" wordt op het einde niet meer aangehaald (en gezien het onderwerp mag dit niet echt een deel van een open einde zijn, laat staan een vergetelheid van de scenarist) en 2. de "ziekte" zelf wordt niet aangepakt (wat heeft hij gedaan, wat biedt de psychiater als oplossingen of blijft het bij erover praten,...)

Delen

Volg Cinebel