Killer Joe

Land:
  • Verenigde Staten
Genres:
  • Zwarte comedie
  • Misdaad
  • Thriller
Publiek: 16+
Jaar: 2011
Release: 26/09/2012
Duur: 1u42
Synopsis : De 22-jarige drugdealer Chris wordt door zijn eigen moeder bestolen. Hij moet snel met geld op de proppen komen om zijn leverancier te betalen of hij is er geweest. Wanneer hij ontdekt dat zijn moeder een levensverzekering van 50.000 $ heeft, contacteert hij ‘Killer Joe’. Om vervelende situaties te vermijden, vraagt Joe altijd contante betaling op voorhand. Maar deze keer laat hij zich verleiden tot een deal... Dottie, de knappe zus van Chris, zal als onderpand dienen, tot het geld binnenkomt... als het ooit binnenkomt.

Trailersvan de film Killer Joe

Mening van de communityvan de film Killer Joe

U moet ingelogd zijn om een recensie te kunnen toevoegen Maak een account aan
gepubliceerd op 6 september 2013
Dat ouwe rot in het vak, William Friedkin ('The Exorcist', 'French Connection'), nog steeds een meester is in wat hij doet, bewijst hij met deze prachtige film. Weinig of niets op aan te merken, een sublieme cast, vooral Matthew McConaughey is in topvorm, en een uitstekend scenario zorgen voor een film vol verrassende wendingen en prachtige dialogen. En ook de erotiek ontbreekt niet, daar zorgen de beide dames, Juno Temple en Gina Gershon wel voor. :p Warm, heel warm, aanbevolen !!

gepubliceerd op 23 april 2013
Aan deze film is zovéél fout(s) dat het onbegonnen werk is om het allemaal op te sommen. OK, we hebben hier met trailer trash te maken maar mogen de "scenaristen" nog énige ernst aan de dag leggen ? 1. Hoé weet die zoon van die levensverzekering af ? 2. Hoé wéét hij over welk bedrag het gaat ? 3. Hoé weet hij wie de begunstigde bij overlijden is ? Hoé weet hij dat die begunstigde al niet 25x is gewijzigd. 4. Zijn alle premies wel betaald ? Of werd het contract premievrijgemaakt tegen een sterk gereduceerde waarde ? Het is nu eenmaal niét dit soort mensen dat geld aan levensverzekeringen gaat "verspillen". Mogelijk werd het contract zelfs al afgekocht....? 5. Hoé weten "ze" zo snel bij wélke maatschappij dat contract werd afgesloten ? Er zijn honderden verzekeringsmaatschappijen, toch ? 6. Hoe...OUD (of...JONG !) is Dottie. Minderjarig ? Tja, dan kan ze géén handelsdaden stellen en wordt het geld op een geblokkeerde (spaar)rekening geplaatst tot ze meerderjaardig is. Kan iederéén een paar jaar wachten. En àls Dottie méérderjarig is, is ze intelligent genoeg om "BEKWAAM" te zijn ? Kan ze "alléén handelen" ? Vergeet bijvoorbeeld niet dat ze een wel érg labiele indruk maakt. En ze slaapwandelt en praat in haar slaap. Tja, ZO ken ik er toch maar weinig. 7. Alles = OK : Dottie IS meerderjarig en KAN over het geld beschikken. Heu, wie of wat garandeert dat ze dat geld écht gaat delen ? En zelfs als ze dat (al) van plan was.....mensen veranderen voortdurend van mening. 8. Waarom wordt er in dit soort idiote films nooit CONCREET over geld gepraat ? Want hoé gaan ze het splitsen, dat geld ? En hoeveel partijen delen in de "winst" ? Dit soort volk, dat nooit 1000$ bij mekaar heeft gezien, is, éénmaal "het schip" binnen is, voor geen haar te vertrouwen. 9. Nou ja, "schip"... We hebben het hier over één vierde van de helft van 50.000$...= 6.250$ de man... 10. En dan...KILLER JOE, zucht.... Waarom zo opvallend gekleed ? Waarom onnmiddellijk je jas afgeven in een huis waar je nooit eerder kwam ? Wat als je plots moet vluchten ? Waar zijn bijvoorbeeld....je autosleutels ? In je jas, misschien ? En àls je vlucht zonder je jas, wat laat je dan...àchter ? Er kan van àlles in je zakken zitten ; dingen die je er argeloos in gestopt hebt. Bovendien draait hij Dottie bij het afgeven van zijn jas ook nog de rug toe. Nen échte vakman, dus ! Waarom die zwarte leren handschoentjes...als je ze toch meteen uitdoet en overal vingerafdrukken gaat zaaien ? Werkt nota bene bij de politie.... En waarom vertelt die onnozele aan Dottie dat hij voor de Dallas Police Department werkt. Hé, vakman : is dat nu écht "nodig" ? Verder gaat Joe gaat zomaar in op een geïmproviseerde afspraak. Ik dénk dat een hitman wel zélf plaats en uur kan & zàl bepalen zodat hij bijvoorbeeld niét gefilmd kan worden of dat het gesprek niét op band kan worden opgenomen. (Is tegenwoordig nog moeilijk met de steengoeie RICHTmicrofoons die ze nu maken !) Ah ja : hij "checkt" 2 deuren terwijl in die enorme ruimte van àlles verborgen kan zijn. Misschien een dozijn politiemensen, Joe ? Hij "eist" bovendien dat ze hem nooit zullen "verraden". Joe : zo'n belofte is toch niéts waard. Moet jij als...heu...politieman toch weten. Iederéén verklikt iederéén hoor. Stérker nog : àls ze hem zouden verraden "gaan ze eraan" ! Moeilijk iemand killen die in de bak zit, Joe ! De opdrachtgevers worden vaker méér & langer gestraft dan de uitvoerder. En onze KK (Koele Killer) blijft maar blunderen. Zo heeft hij een conversatie met opdrachtgever Chris....voor het politiebureau waar de helft van de aanwezigen ze sàmen heeft gezien. Dààr en op dàt uur. Stom hoor. En dan dat lijk in die kofferbak.... Joe parkeert zijn wagen RECHTS van de Cadillac waarvan het stuur en dus de passagiersstoel....LINKS gemonteerd is. En dat terwijl hij volop ruimte had om met zijn kofferbak tot op 2 meter van het juiste portier kon maneuvreren... 't Zou te snél en te makkelijk geweest zijn. En denk je dat dit op een "natuurlijk overlijden/ongeval" lijkt ? Komaan, scenaristen, ernstig blijven. En dan die héél lange, gênante snène met Hete Joe en Dottie +...de-jurk-van-Dottie. Bijna vergeten : de achtervolging van die 2 motards.... Op een bepaald ogenblik staat vluchtende Chris NAAST een houten, blauwgeverfd huis (ik heb speciaal het beeld bevroren omdat ik zélf niet kon geloven)....dat 40 centimeter boven de grond is opgetrokken. Chris kan zich er moeiteloos onder verbergen, geen méns die hem daar vindt (zonder speurhond). En dan de start van de hele komedie : alsof een vakman (hij werkt tenslotte bij de politie) met dit soort mensen "zaken" zou willen doen. Nee, dank je de Koekoek ; dit kàn alléén maar....slécht aflopen. Kortom, de scenaristen hebben er, alwéér, niéts van gebakken, kénnen niets, wéten niets, beléven zélf nooit iéts... Nu, waarom ZOUDEN ze ook : het publiek stelt (zich) NOOIT vragen.

gepubliceerd op 20 maart 2013
Grotesk gewelddadige zwarte komedie, met een kijk op trailer-trash USA, die je niet snel zal vergeten. Domme rednecks met schulden huren een huurmoordenaar/agent in om het verzekeringsgeld op te strijken: het is niet het origineelste scenario, maar hoe Friedkin het in beeld brengt, de personages spatten van het scherm, bloed en kippenvet volgen. Net zoals Rob Zombie een dysfunctionele familie toont in horrorland(House of 1000 Corpses, etc), wil Friedkin het hier gewoon in de hedendaagse realiteit doen: hypocrisie, geen moraliteit, egocentrie...liefde is hier niet te vinden. Met de oerdomme vader Ansel(Thomas Haden Church) en ijskoude killer Joe(Matthew McConaughey) gier je het regelmatig uit, terwijl de extreme violence op het einde je wel even doen wegkijken. En dan hebben we het nog niet over het kippenboutje gehad. Vunzig, maar goed.

gepubliceerd op 6 februari 2013
KILLER JOE van de Amerikaanse filmmaker William Friedkin is door de leden van de Unie van de Belgische FilmPersbond (UBFP), een van de filmpersbonden in België, verkozen tot Beste Film van 2012. Schandalig dat dit juweeltje nergens terug te vinden is in de "lijstjes" van de verschillende Awards. We moeten het "netjes en politiek correct houden" don't we...beurk Kritiek van 25/09... Dit jaar had het Brussels International Fantastic Filmfestival de eer een écht icoon te verwelkomen die dankzij zijn vele klassiekers al lang in het Pantheon der filmgoden staat. Beeldenstormer William Friedkin("French Connection"-"The Exorcist"-"Cruising" e.v.a.)kwam zijn gitzwarte, groteske comedythriller voorstellen, het cynisch,bloederig geweldstuk "KILLER JOE". En de 77-jarige levende legende heeft het het nog altijd en kan het niet laten(verre van)te provoceren en te spuwen op een "ziekelijke" samenleving. Doorheen het portret van een sadistische, disfunctionele familie opent hij de deur voor Amerika's(ook onze?)nachtmerries, sexuele- en geweldobsessies die alle grenzen met plezier overschrijden. Maar nooit zonder die heerlijke, subversieve humor hem zo eigen(kippeboutje iemand?). Alom schandaal bij de "moraalridders" natuurlijk, ten onrechte want Friedkin toont de harde waarheid doorheen een bespiegelende, apocalyptische "noir"-metafoor. De hallucinant-expliciete vertolking van een Matthew McConaughey of het méér dan beloftevolle "kindvrouwtje Juno Temple(onthouden die naam!)zijn hier niet vreemd aan(de ganse cast speelt die pannen eraf), alsook de bevreemdende soundtrack van Tyler Bates. Rauw en brutaal, maar toch mag er gelachen worden of hoe Friedkin alweer een meesterlijke brok cinéma aflevert.

gepubliceerd op 25 oktober 2012
Ruw en cinefiel actiedrama met een realistische portretering van de sociale onderlaag in de VS. Bevreemdende film die bijwijlen shockeert en soms een beklemmende sfeer uitademt. Naar 't einde toe wordt "Killer Joe" ronduit rauw en vraag je je als kijker af waar dit naartoe gaat. Het open einde lijkt me overigens een té goedkope oplossing. Met Matthew McConaughey in een voor hem atypische rol van onderkoelde masochistische killer. Enkel voor de liefhebbers. 6/10

Zij raden deze film aan

Delen

Volg Cinebel