Agora

Land:
  • Spanje
Genres:
  • Avonturenfilm
  • Drama
  • Historische film
Publiek: Alle leeftijden
Jaar: 2009
Release: 21/04/2010
Duur: 2u06
Synopsis : IVde eeuw na Christus. Egypte valt onder Romeins bewind. In Alexandrië rommelt de opstand van de Christenen. In de Grote Bibliotheek, die nu bedreigd wordt door de woede van de opstandelingen, probeert de briljante astronome Hypatia de over de eeuwen heen vergaarde kennis te vrijwaren met de hulp van haar leerlingen. Onder hen strijden twee jonge mannen om haar liefde: Orestes en de jonge slaaf Davus, die verscheurd is tussen zijn gevoelens en de belofte van vrijheid als hij zich zou aansluiten bij de steeds machtiger wordende Christenen...
  • /10 U moet aangemeld zijn om een rating te geven
    8.1/10 6 Ratings - 6 Recensies
  • 10.0/10  Quotering van Humo van de film Agora

Trailervan de film Agora

Mening van de communityvan de film Agora

U moet ingelogd zijn om een recensie te kunnen toevoegen Maak een account aan
gepubliceerd op 16 november 2011
Inderdaad, knappe film. Maar godsdienst een vuiligheid noemen is toch wat kort door de bocht. Ik zag eerder het in-groep-denken als grootste bedreiging van vrede en tolerantie. Elke verwijzing naar politiek is hierbij louter toevallig.

gepubliceerd op 16 november 2011
Schitterende en/maar zeer harde film waaruit we maar één conclusie kunnen trekken : wat is godsdienst toch een vuiligheid ! Vorige week werd nog de redactie van een satirisch Frans tijdschrift (Charlie Hebdo) met een molotovcocktail in de as gelegd. Dit zou verband houden met een eenmalige verschijning van het blad als 'Charia Hebdo', waarvan Mohammed gastredacteur zou zijn. Hoe bekrompen kun je anno 2011 nog zijn ?

gepubliceerd op 3 november 2010
Zeer confronterend en tot bezinning aanzettend historisch-wetenschappelijk massa-spektakel waarin theorie en actie, wetenschap en romantiek elkaar perfect in evenwicht houden. (Mijn persoonlijke held) Alejandro Amenábar (Abre los ojos, Mar adentro, The others) had hier naar spaanse normen een monsterbudget ter beschikking (70 mio $) en beschaamt dat vertrouwen niet. Wat een weelde qua settings, kostuums én muziekscore. Thematisch slaagt hij er ook in om naadloos aan te sluiten bij de huidige religieuze hysterie overal ter wereld, bvb ten opzichte van de islam. Ónze christelijke voorvaderen blijken immers dezelfde onverdraagzame, vrouwonvriendelijke, in razernij tierende meute ongeregeld te zijn dan waarvoor wij onze moslimbroeders nu vaak houden. Het toenmallig kenniscentrum, de wereldvermaarde bibliotheek van Alexandrië wordt in naam van Jezus met de grond gelijk gemaakt, om zo in één keer ook alle tot dan vergaarde wetenschappelijke kennis te vernietigen. (Dit feit wordt in officiële geschiedkundige kringen trouwens volledig ontkend: er zou geen enkel bewijs zijn dat de christenen verantwoordelijk zijn voor deze wandaad, wat op zich ook geen definitef uitsluitsel geeft natuurlijk). Rachel Weisz vestigt zich hiermee wel (na het vroege Beautiful Creatures, en de meer recente The Fountain en The Constant Gardener) definitief bij mijn favoriete actrices. Maar vooral het feit dat de angst van de heersende clerus - voor nieuwe inzichten die de mensen misschien verder van hun geloof zou brengen – zo makkelijk wordt vertaald in enggeestige afwijzing en blind geweld, maakt dat je zelfs je dagelijkse krant met andere ogen gaat lezen. En dat kan je van niet veel films zeggen, toch?

gepubliceerd op 22 mei 2010
Knappe beelden / actie ... Maar het verhaal kon niet echt overtuigen ... Er zaten ook een aantal hele saaie dialogen tussen ( waarover we alles al wisten ) De film zag er goed uit en er waren ook een aantal knappe scènes ... maar de saaie momenten waren er net iets teveel !

gepubliceerd op 20 mei 2010
Uitstekende historische prent, die een puik beeld geeft van de godsdienstoorlogen die woedden op het einde van het romeinse rijk -en hier meer bepaald in Alexandrie. Fraai camerawerk, oogstrelende costuums en decors en een hemelse soundtrack. Dit is bovendien ook eindelijk de film die Rachel Weisz een vermelding(etje) zal bezorgen in de filmgeschiedenis : grootse vertolking als één van de weinige vrouwelijke filosofen in die tijd. En bovenal is deze film een vlijmscherpe aanklacht tegen religieus fanatisme van welke oorsprong dan ook. Dat er af en toe een mini-dipje opduikt wanneer Hypatia net iets te uitvoerig onderzoek naar de ellipsvormige baan van zon/aarde/planeten verricht, nemen we er graag bij en noemen we een schoonheidsfoutje op deze verder absolute klassefilm.

Delen

Volg Cinebel