Harry Brown

Land:
  • Verenigd Koninkrijk
Genres:
  • Thriller
  • Drama
Publiek: Alle leeftijden
Jaar: 2009
Release: 28/04/2010
Duur: 1u43
Synopsis : Harry Brown vertelt het verhaal van de gepensioneerde marinier en weduwnaar Harry Brown. Brown leidt een teruggetrokken leven in een achterstandswijk in London, waar hij dagelijks geconfronteerd wordt met hangjongeren en waar drugs en wapens aan de orde van de dag zijn. De dagen brengt hij door met zijn enige en beste vriend Leonard. Als Leonard op een dag vermoord wordt door de plaatselijke straatbende en de politie niks onderneemt, neemt Harry het heft in eigen handen. Zijn doel is de dood van zijn vriend wreken bij de daders en zijn buurt opschonen van criminaliteit en ellende. Dit brengt hem niet alleen in groot conflict met de straatbende, maar ook met de politie.
  • /10 U moet aangemeld zijn om een rating te geven
    4.8/10 5 Ratings - 5 Recensies
  • 5.0/10  Quotering van Humo van de film Harry Brown

Trailervan de film Harry Brown

Mening van de communityvan de film Harry Brown

U moet ingelogd zijn om een recensie te kunnen toevoegen Maak een account aan
  • 1
gepubliceerd op 19 december 2013
Daniel Barber's rechtsdraaiende yoghurt dient hier zeer dubieus te worden opgelepeld: vrolijk wordt niemand ervan, een diepere betekenis hoef je al helemaal niet te zoeken, en het no-brainer-macho gepoch lijkt zijn geprefereerde nieuwe way of life. Als hij dit een toekomstbeeld noemt, zou je er misschien nog naar kunnen kijken. Maar als je arme jeugd enkel als drug-dealende, misogyne nietsontziende vechtjassen portretteert, flikken als schutterige dweilen, en oog-om-oog dé manier van leven is, weet je wel welk soort volk hier van zal smullen. Geen sociale achtergronden en vooral geen grijze zones. Emily Mortimer is bijna de enige vrouw in die wereld (ze heeft zelfs een beetje moraliteitsbesef) maar je laat ze dan wel als bang wezeltje smekend over de grond kruipen. Michael Caine doet zijn job naar behoren, maar heeft vroeger al meer én beter zulke tough guys gespeeld. Technisch goed geschoten materiaal, maar wat zien we eigenlijk? Samengevat: Groot-Brittanië is verloren en wil je iets, neem het gewoon, en knal iedereen op je weg gewoon overhoop. Leuk, toch? Wat een drab.

gepubliceerd op 8 juli 2012
Niet zo goed. De feiten zijn natuurlijk de feiten, dààr ga je mij niet over horen. Maar hier kon je als scenarist zoveel méér mee doen. Daarmee bedoel ik : Harry kon bést "wat" intelligenter uit de hoek komen. Nu is het allemaal toeval, improvisatie, bruut geweld. In plaats daarvan hadden ze schaker Harry als een sluwe vos kunnen neerzetten. Hij zet die gast gebonden, aan de ketting en niet in staat om te spreken neer bij de ingang van de tunnel. Waarom duikt hij zélf niet op aan de àndere kant om ze vandaar te belagen ? Dat zou waarschijnlijk té moeilijk te bedenken geweest zijn voor de scenarist. Waarom moeite doen als het eigenlijk voor niémand nog HOEFT. Er worden aan de lopende band idiote films gemaakt, vaak ZONDER scenario en het publiek zit erbij en kijkt ernaar. En Harry valt daar neer op die kade terwijl hij die gast achtervolgt en wat doet hij ? Hij gooit zijn pistool in dat kanaal. Waarom ? Wat als die gast op zijn stappen terugkeerde ? En waarom, als je voelt dat je buiten bewustzijn gaat raken, dat pistool nog niet zover MOGELIJK uit je buurt gooien. Als ze daar gaan duiken vinden ze binnen de 2 uur. Mét dat pistool en wat balistiek hebben ze onmiddellijk te moordenaar te pakken.

gepubliceerd op 23 augustus 2010
Nog maar eens een wraakfilm , een typisch britse dit keer, maar helaas kan ook krasse knar Michael Caine dit niet boven de middelmaat uittillen. Been there, seen that and way better...

gepubliceerd op 18 juli 2010
Eén van de allerbeste Britse misdaadfilms van de laatste jaren. Wat op het eerste zicht een wraakfilm is, is zoveel meer: een film over vereenzaming en onveiligheidsgevoel bij ouderen in een moderne samenleving waarin jeugdbendes schijnbaar ongestoord hun gang kunnen gaan. De film opent met een klepper van formaat. De openingscène heeft het kaliber van de opening van Halloween en nadien creëren de makers op subtiele het onveiligheidsgevoel heel echt. In de tweede helft ontwikkelt de film zich tot een wraakfilm maar met resem details die het toch anders en origineler maakt dan de meeste wraakfilms. De oud-marinier die door extreme omstandigheden de marinier in zich weer voelt wakker worden kan aanzien worden als een Britse en subtiele verwijzing naar "A History of Violence" van David Cronenberg

gepubliceerd op 20 april 2010
Het kan verkeren! Die minzame butler van "The Dark Knight" komt nu zelf uit de kast als pisnijdige vigilante Harry"armed & dangerous"Brown. Sad times indeed!! Met de vinger wijs je best naar regisseur Daniel Barber die persé wou debuteren met een debiele wraakfilm à la Charles Bronson. Een ook hier is geloofwaardigheid ver te zoeken in deze fascistoide onzin volgepropt met demagogische onzin. Maar onze grootste verwondering én plaatvervangende schaamte was Sir Michael Caine in deze drol te zien opdraven. Deze charismatische reus kan ieder genre en/of personage torsen maar zich zo verlagen tot DIT = BIG SHIT. Emily Mortimer is de "begripvolle" flik, ool al zo'n enorm cliché in dit sub-subgenre. Gooi dit alles in een groezelige achterbuurt waar "alle" jongeren op drugs, sex en technobeat laveren en in no time openen protagonisten én toeschouwers de jacht op "grof wild". Wie zei daar MANIPULATIE? "Harry Brown" is een hooghartige, corrupte film met een akteur die zijn titel van "SIR" totaal onwaardig is.
  • 1

Delen

Volg Cinebel